Upp tidigt, ut och spring, må bättre

Hej alla! Som ni redan vet älskar jag att hålla igång och träna. Fotboll är min favorit bland alla träningsformer, men tyvärr är det inte alltid optimalt eller möjligt att träna fotboll. De dagar jag inte har möjlighet till att träna fotboll brukar jag istället dra ut på ett löppass.

Vad jag funnit väldigt effektivt för just mig är att gå upp tidigt på morgonen och springa innan man hunnit få i sig någonting i magen. Enligt mig finns det inget bättre sätt att börja dagen. Den energi man får efter avslutat träningspass är grymt skön för att kunna sparka igång dagen på bästa möjliga sätt.

Såklart behöver man inte träna lika tidigt som mig, utan det viktigaste är att man tränar överhuvudtaget. Med det sagt tänkte jag i detta blogginlägg faktiskt nämna några av de fördelar och nackdelar som finns med att träna tidigt på morgonen.

Starta dagen bra

Som jag nämnde ovanför ger morgonpass en otroligt bra start på dagen. Att kicka igång dagen fylld med energi och endorfiner är något jag verkligen kan rekommendera alla.

Att träna tidigt är även något som idag fått en väldigt hög status på sociala medier. Jag kan dock här och nu säga att det verkligen inte är därför jag tränar tidigt. Den primära anledningen till varför jag tränar tidigt är att jag på så sätt fått min träning överstökad för resten av dagen så att jag slipper göra det senare.

Inget för morgontrötta

Som med allt annat är inte morgonträning något som passar alla, och detta är inget konstigt. På samma sätt som det finns morgonmänniskor finns det såklart även nattmänniskor. För en morgontrött person är kanske alltid inte morgonen den bästa tiden att träna på. Då kan det ju vara bättre att ta träningen senare på kvällen istället.

Glöm inte att sova

En förutsättning för att din träning ska ge god effekt på din kropp är att du alltid ser till att få tillräckligt med sömn oavsett om du tränar tidigt eller sent. Så om du ena dagen väljer att du ska gå upp tidigare för att träna på morgonen gäller det att du även går och lägger dig tidigare än vanligt så du får i dig tillräckligt med sömn.

Vill du se bra resultat från träning så krävs det alltså att du får tillräckligt med sömn så din kropp kan vila ut och återhämta sig från den krävande aktiviteten.

Tjillevippen, vi hörs!

/Linus